Jak zbudowana jest łódź motorowa? Najważniejsze elementy konstrukcji

Nadchodzący sezon letni sprzyja spędzaniu wolnego czasu nad wodą. Wiosną i latem szczególnie dużą popularnością cieszą się łodzie motorowe, które mają wiele zastosowań. Wiele osób wykorzystuje je do celów rekreacyjnych czy sportowych.

Jednak stosowane są one również do patrolowania nadbrzeża. Bez względu na to, do czego wykorzystana jest łódź motorowa, warto wiedzieć, jakie są najważniejsze elementy jej konstrukcji, aby w razie awarii móc zdiagnozować jej przyczynę, a także zapewnić jej odpowiednią konserwację i serwis.

Silnik, czyli serce każdej łodzi motorowej 

W większości sprzętów wodnych, w tym również w łodzi motorowej najważniejszym elementem jest silnik. To właśnie silnik spalinowy, który jest zamocowany na stałe albo przyczepny, zapewnia bezpieczną pracę sprzętu. Warto pamiętać, że ten mechanizm wymaga szczególnej uwagi, ponieważ jego awaria może prowadzić do poważnych konsekwencji, szczególnie w momencie, w którym łódź motorowa znajduje się na wodzie. Dlatego niezwykle ważne jest to, by zapewniać mu obowiązkowe przeglądy okresowe, a w razie potrzeby (na przykład niepokojącej pracy) oddawać do serwisu. Tylko w takim przypadku można mieć pewność, że jego praca będzie niezawodna niezależnie od długości odbywanych rejsów.

 

Co jeszcze składa się na budowę łodzi motorowej? 

Do produkcji łodzi motorowej wykorzystuje się przede wszystkim metal, drewno, forniry, sklejkę wodoodporną i gumy. Jednym z ważniejszych elementów konstrukcji łodzi jest dziób, czyli przednia część kadłuba, której kształt zwykle przypomina trójkąt. Pokład dziobowy, który się na nim znajduje, nazywamy pokładem dziobowym. Tylną część łodzi nazywamy z kolei rufą. Oprócz tego wyróżnić możemy jeszcze burtę, kokpit i kabinę, która czasami nazywana jest również nadbudówką. Elementem, który zapewnia bezpieczeństwo na łodzi motorowej, jest handreling, czyli uchwyt dla dłoni, który został na stałe przymocowany do jej pokładu. Listwa odbojowa z kolei umieszczona jest dookoła kadłuba łodzi motorowej i ma za zadanie zabezpieczenie burty przed otarciem o nabrzeże oraz obiciem.